عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مصوبه مهم مجلس و همراهی دولت در شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز سبب تسهیل حضور شرکت‌های بخش خصوصی در زمینه توسعه میادین نفت و گاز کشور شده است.

با اراده حاکمیتی فرآیند ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین مشترک تسهیل شد

ایران دومین دارنده ذخایر عظیم گازی در جهان به شمار می‌رود و ۱۷ درصد از منابع گازی جهان در کشور ما قرار دارد. بخش زیادی از این منابع به صورت مشترک به ما و کشورهای دیگر تعلق دارد. در حالی که دیگران به سرعت در حال بهره برداری از این منابع مشترک هستند، ما نتوانسته ایم سهم خود را از این منابع استخراج کنیم.

یکی از مهم ترین موانع پیش رو، بودجه مورد نیاز برای بهره برداری از میادین مشترک گازی است. مجلس با مصوبه ای در برنامه هفتم توسعه، بستر را برای ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین گازی مشترک کشور مهیا کرد. تا قبل از این، تنها شرکت ملی نفت می‌توانست به این پروژه‌ها ورود کند، حالا امکان ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به این عرصه فراهم شده است.

حالا نیازمند تسهیل فرآیندها برای حضور بخش خصوصی در پروژه‌های بهره برداری از میادین مشترک گازی کشور هستیم. به زعم برخی، این امر نیازمند اراده حاکمیتی است تا زیرساخت‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در این حوزه مهم فراهم شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را درباره مسائلی که در بالا گفته شد جویا شدیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

به زعم کارشناسان و مسئولان،  ورود بخش خصوصی به حوزه بهره برداری از میادین گازی مشترک باعث می‌شود که هزینه‌های تمام شده کاهش یابد. از طرف دیگر، بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی سرعت عمل بیشتری خواهد داشت.

میرتاج الدینی با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاری کلانی برای بهره برداری از میادین گازی مشترک مورد نیاز است، تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی تواند سرمایه مورد نیاز برای بهره برداری از میادین گازی مشترک کشور را تأمین کند. به همین دلیل، در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم که از ظرفیت بخش خصوصی داخلی و خارجی برای بهره برداری از میادین گازی مشترک بهره ببریم.

وی ادامه داد: متاسفانه فرآیند حضور بخش خصوصی در پروژه‌هایی مانند بهره برداری از میادین گازی مشترک در کشورمان تا پیش از این امکان‌پذیر نبود ولی مصوبه مهم مجلس و همراهی دولت در شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز سبب تسهیل حضور شرکت‌های بخش خصوصی در زمینه توسعه میادین نفت و گاز کشور شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: فرآیندهای طولانی باعث می‌شود که سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبتی برای حضور در پروژه‌ها نداشته باشند. با توجه به ثمراتی که حضور بخش خصوصی در بهره برداری از میادین گازی مشترک کشور دارد، بهتر است تمامی موانع را با اراده حاکمیتی کنار بزنیم. 

میرتاج الدینی گفت: ورود بخش خصوصی خارجی به بهره برداری از میادین گازی مشترک می‌تواند به افزایش بازارهای فروش نفت کشور منجر شود. زیرا احتمالاً کسانی که در برداشت از این میادین مشارکت می‌کنند، خودشان مشتری نفت کشور خواهند بود. از طرف دیگر، می‌توانیم در مقابل سرمایه گذاری ای که خارجی‌ها در بهره برداری از میادین گازی مشترک کشور دارند، به آن‌ها نفت بفروشیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی دارای نوآوری و پویایی بالایی است. به همین دلیل، ورود این بخش به بهره برداری از میادین گازی مشترک کشور می‌تواند زمینه را برای افزایش کارآیی در این پروژه‌ها مهیا کند. از سوی دیگر، بخش خصوصی انگیزه بالایی برای دستیابی به سود بیشتر دارد، به همین دلیل پروژه‌ها با سرعت بیش تری پیش خواهند رفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: قبلاً، بهره برداری از میادین مشترک گازی کشور در انحصار شرکت ملی نفت بود. با مصوبه مجلس برای ورود بخش خصوصی به این حوزه، این انحصار شکسته می‌شود. به این ترتیب، یک فضای رقابتی به وجود می‌آید که در نهایت به نفع کشور است. 

میرتاج الدینی در  تأکید کرد: ما دارنده ذخایر عظیم گازی هستیم و بخش زیادی از منابع گازی ما با دیگر کشورها مشترک است. در حالی که دیگران در حال بهره برداری از این منابع هستند، ما نتوانسته ایم آن طور که شایسته بوده است به بهره برداری از میادین مشترک اقدام کنیم. با استفاده از سرمایه بخش خصوصی می‌توانیم به بهره برداری از این میادین بپردازیم و رشد اقتصادی بیشتری را در کشور رقم بزنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.